نقد و بررسی متون پایان نامه ها

نقد و بررسی پایان نامه ها همه رشته های دانشگاهی

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

پایان نامه ارشد با موضوع آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران

پیشینه مجلس در ایران

اولین مجلس شناخته شده در تاریخ ایران به زمان اشکانیان باز می گردد. در این دوران مجلس مهستان از میان بزرگان و اشراف ایرانی به دو دسته بزرگان و شاهی تقسیم شده است. پس از حمله­ی اعراب به ایران بساط مجلس در حکومت‌های ایران برای بیش از ۱۲ قرن برچیده شد، در زمان ناصرالدین شاه وی در چندین مورد مجوز تشکیل مجالسی را صادر کرد از جمله مجلس ۲۵ نفره «مصلحت خانه»، «مجلس مشورت» و «مجلس وکلای تجار» تشکیل اولین مجلس ملی کشور به انقلاب مشروطه باز می گردد که فرمان تشکیل آن در روز ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ توسط مظفرین الدین شاه به امضاء رسید. مجلس شورای ملی (که در فرمان مشروطیت نیز یک بار مجلس شورای اسلامی خوانده شده بود) از سال ۱۲۸۵-۱۳۶۸ در حدود ۸۳ سال به حیات خود ادامه داد و در جریان بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام پیدا کرد.[۱]

گفتار سوم: جایگاه و وظیفه مجلس در نظام اسلامی

۱-مرکز قانون وقدرت: مرکز همه قانون‌ها وقدرت‌ها مجلس است.مجلس هدایت می‌کند همه را وباید بکند. [۲]

۲-تفوق مجلس برسایر مقامات : مجلس قوه مجتمع یک ملت در یک گروه است.تمام قوای یک ملت در یک گروه مجتمع است ومجلس از همه مقاماتی که در یک کشورهست بالاتراست.[۳]

۳-مصوب مجلس، قانون وشرع:  آنچه رامجلس شورای اسلامی‌‌تصویب نموده وبه تأیید شورای نگهبان رسیده هم شرعی است وهم قانونی می‌‌باشد.[۴]

۴-مخالفت بامجلس مخالفت بااسلام: کسانی که باقانون مخالفت میکنند این‌ها بااسلام مخالفت می‌کنند.کسانی که با مصوبات مجلس بعد ازاینکه شورای نگهبان نظر خودش رادادبازمخالفت می‌کنند.این‌ها دانسته یا ندانسته بااسلام مخالفت میکنند.[۵]

۵-لزوم توجه به مسایل اساسی وکلیدی کشور:‌نمایندگان مجلس قبل از پرداختن به لوایح وتبصره‌ها ومواد غیر ضروری به فکر مسائل اصلی وکلیدی کشور باشندوبراساس اسلام در کمیسیون‌ها با طرح قوانین ولوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی کشور مرتفع وسیاست‌های زیر بنایی کشور در امور فرهنگی واقتصادی وسیاسی واجتماعی درراستای کمک به محرومین ورفع استضعاف، مدون وبه مورداجرادرآید.[۶]

۶-لزوم نظارت ودقت درانتخاب کارگزاران کشور: نظارت را می‌‌توان به معنای تطبیق عملکردها، گفتارها و رفتارها با قواعد، هنجارها  و استانداردها تعریف کرد. در اصل حاکمیت قانون تأکید می کنیم که نظارت باید تا حد امکان جنبه مطلق داشته باشد، این یک قاعده کلی درباره نظارت پذیر بودن ارکان زمامداری و اعمال حکمرانی است. همه نهادهای سیاسی و همه زمامداران باید تحت حاکمیت سازوکارهای نظارتی قرار گیرند. اصل این موضوع کاملا قابل تایید است که در یک دولت قانون مدار نظارت به تمامی ارکان زمامداری تعمیم یافته و گریز از نظارت به حداقل یا صفر برسد[۷]. بنابراین اصل نظارت پذیری مساله غیرقابل انکاری است و با مبانی حقوقی و دینی ما سازگاری دارد زیرا از منظر آموزه‌های دینی ما، مسلمان واقعی کسی است که پیوسته خود را مورد حسابرسی و مراقبه قرار می‌‌دهد. در عصر غیبت معصوم (ع) همه ارکان زمامداری بدون استثناء تحت بازرسی و نظارت قرار می‌‌گیرند چون فرض خطاپذیری و عدالت گریزی درباره همه انسان‌های غیرمعصوم صادق است. در این دوره،  همه نهادهای  سیاسی و تمامی ارباب قدرت باید تحت نظارت قرار گرفته و مسؤولیت پذیر و پاسخگو باشد.

افرادی است که از اختیارهای دولتی برخوردارند و در پی کسب منافع خصوصی هستند. به عبارت ساده­تر، تقلب هنگامی‌‌رخ می­دهد که یک فرد مسؤول، جریان اطلاعات را برای منافع شخصی، گروه یا طبقه خاصی تغییر می­دهد.

اگر منابع به دست آمده شفاف نباشد و از راه‌های مشکوک و آلوده به مفاسد اقتصادی به دست آمده باشد، عملاً دستگاه سیاسی خود آلوده به مفاسد اقتصادی می‌شود. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت چنین دولتی قاطعیت لازم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی را داشته باشد، زیرا دولت خود را وام دار اشخاصی می بیند که به او کمک مالی نموده‌اند و با توجه به اینکه معمولاً‌  کمک‌های بی هدف نیست، ‌این پدیده مقدمه‌ای برای شکل گیری مفاسد اقتصادی سازماندهی شده می‌شود. در خیلی از کشورها به دلیل نگرانی‌های که از این بابت وجود دارد، دولت ترجیع می‌دهد براساس ضوابط قانونی خاصی[۸] به فعالین سیاسی کمک مالی نماید تا عملاً از رجوع آنان به استفاده از کمک غیر شفاف و مشکوک جلوگیری شود.

۷-چرا نمایندگان باید تحت نظارت قرار بگیرند[۹]: در نظام اسلامی، هر چند که آزادی فرد تا آنجا که به منافع و حیثیات جمعی صدمه‌ای وارد نسازد مورد اعتراض نیست، در امور اجتماعی و سیاسی قواعد و احکام الهی حاکم است و اراده افراد با هر ترتیب و شکلی که اظهارشود، در صورت مغایرت با این احکام، به منزله‌ی هوی و هوسهایی است که نباید از آنها پیروی نمود.[۱۰]

و هیچکس نمی‌تواند حق تعیین سرنوشت افراد را سلب نماید یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد[۱۱]. اگر این حکم قانونی را شرط لازم محو استبداد بدانیم، شرط دیگری نیز لازم به نظر می‌رسد و آن عبارت از ایمان به آزادی است که تنها با رشد فکری مردم قابل تحقق خواهد بود. در چنین صورتی است که می‌توان به محو استبداد، خود کامگی و انحصار طلبی امیدوار بود.

در هر جامعه که زمامداران مقامی فوق قانون برای خود قائل شوند، نه تنها با دست خود سیطره و ابهت قانون را در هم می‌شکند و اعتبار آن در نظام عام از بین می‌برند. بلکه روابط منتظم سیاسی را نیز دچار اختلال نموده و امنیت خاطر جامعه را سلب می‌کنند در بساری از کشورهای نو استقلال و حتی انقلابی زمامداران، با مستمسک قرار دادن اعتماد عمومی، پارا فراتراز قانون می نهند و به تدریج به موقعیتی ما فوق و بلامنازع دست می یابند و بدین وسیله، زمینه را برای استبداد و خود محوری و بالاخره انحصار طلبی فراهم می سازند. بدین جهت است که امروزه شاهد وجود نظام‌های سیاسی هستیم که با نام جمهوری شکل گرفته‌اند ؛ اما، به لحاظ عدم احترام زمامداران به قوانین حاکم، شیوه‌های استبدادی و محو آزادیها جایگزین آن شده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پیش‌بینی ضوابط معین، حاکمیت قانون را مبنا قرار داده است، از جمله آنکه :

۱- عموم مردم در مقابل قوانین مساویند[۱۲] و مقام رهبری به عنوان عالیترین مقام رسمی‌کشور[۱۳] در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است[۱۴]. این قاعده به طریق اولی سایر زمامداران را نیر شامل می‌شود.

۲- «هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خودناتوان شود» یا شرایط قانونی را فاقد گردد از مقام خود بر کنار خواهد شد»[۱۵].

۳- در صورت تخلف رئیس جمهور از وظایف قانونی خود پس از حکم دیوان عالی کشور، مقام رهبری با در نظر گرفتن مصالح کشور حق عزل وی را خواهد داشت. 

۴- حدود اختیارات و وظایف مقامات زمامدار اعم از مقام رهبری[۱۶]، ریاست جمهوری و دولت[۱۷]، مجلس شورای اسلامی[۱۸]، شورای نگهبان[۱۹]، قوه قضاییه[۲۰]، شوراها[۲۱] و سایر نهادها در قانون اساسی مشخص شده است.

 تجربه ثابت کرده است که نمایندگان مجلس مصون از خطا و اشتباه و سوء‌استفاده نیستند و بهترین مرجع برای نظارت بر نمایندگان، خود مجلس است که باید به فکر مبارزه با این پدیده باشد. در این زمینه چند مفهوم و ملاحظه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، اول این که یک اصل کلی وجود دارد که هر کسی که از قدرت برخوردار است، باید متناسب با آن پاسخگو و مسوول هم باشد. نمایندگی یک امر خصوصی نیست بلکه امتیازی عمومی است که مردم به نمایندگان خود اعطاء کرده‌اند تا منافع عمومی مردم تأمین شود. بنابراین سوء‌استفاده از این سمت، منطق اولیه را که منافع عمومی، اراده و خواست عمومی مردم می‌باشد، زیر سوال می‌برد. بنابراین مطابق با این مفهوم به عنوان یک اصل کلی، نماینده باید پاسخگو باشد. دوم این که مساله حکومت قانون مطرح است. اقتضاء حکومت قانون این است که با افراد به طور برابر رفتار شود. بنابراین سوال من این است که چطور افرادی مثل مقامات قوه مجریه یا قاضی هرگاه از سمت خود سوء‌استفاده کنند، با مجازات روبه‌رو شده و تنبیه می‌شوند اما در مورد نمایندگان نباید ترتیبی برای برخورد با رفتار خلاف شئون‌شان وجود داشته باشد؟ بنابراین، اگر چه شأن نماینده با سایر مقامات تفاوت دارد، اما در مجموع اقتضاء حکومت قانون ایجاب می‌کند که نماینده هم پاسخگو باشد. حکومت قانون مغایرتی با مصونیت پارلمانی ندارد.[۲۲]

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. که در این پایان نامه جهت تضمین حاکمیت مردم به بررسی علمی قانون نظارت بر نمایندگان خواهیم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آیا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آیا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آیا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران  با فرمت ورد

دانلود پایان نامه با موضوع آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران

نمایندگان  درسایر کشورها

امروزه در اکثرجوامع پارلمان نقش محوری واساسی ایفا میکندومردم با فرستادن نمایندگان خودبه پارلمان در اعمال حاکمیت سهیم می‌‌شوند.

اهمیت وشآن نمایندگی مجلس در کلیه نظام‌های حقوقی امری بدیهی و به رسمیت شناخته شده است.رویه مرسوم دراغلب نظام‌های حقوقی آن است که برای حفظ این شآن و منزلت مقررات ورژیم اخلاقی را رعایت نمایند تا هم نمایندگان ازاعمال نفوذ صاحبان قدرت وذینفعان درفعالیت‌های آنان مصون بمانند و هم خود ملزم به رعایت قواعدی باشندکه شآن ومنزلت آنان را محفوظ دارد.

تجربه جهانی نشان می‌‌دهد کشورهایی که در آنها درآمدها، ثروتهاوهزینه‌های شخصی وحتی هدایای دریافتی مسؤولان شفاف تر ونظارت پذیرتراست، از موفقیت وکارآمدی بیشتری برخوردارهستند ونهادهای قانون گذاری هرچه ازنفوذ دولت ونهادهای ثروت مستقل تر بوده‌اند، بیشتر وکارآمدتربه رأی دهندگان خدمت کرده‌اند.

دراین پایان نامه مروری اجمالی بررژیم اخلاقی حاکم بررفتار نمایندگان در پارلمانهای دنیا خواهیم داشت، قواعدرفتاری نمایندگان در اعلام دارایی، ممنوعیت اخذ هدیه، ممنوعیت منافع شخصی مالی مستقیم، رعایت مسائل اخلاقی، ممنوعیت اشتغال مغایر نمایندگی و…..دربر میگیرد.دراین رژیم‌های اخلاقی ضمانتهای اجرایی مختلفی ازتذکر، توبیخ، تعلیق، وجریمه مالی وحتی عزل ازسمت خودپیش بینی شده است که به آنها اشاره می‌‌گردد.

بند اول: استرالیا-مجلس نمایندگان

ضوابط موجود درخصوص رفتار نمایندگان درقانون اساسی وآیین نامه داخلی آمده است.به موجب قانون اساسی استرالیا(اصول چهل وچهارم وچهل وپنجم قانون اساسی)وآیین نامه داخلی مجلس(ماده(۱۶۹)نمایندگان باید ازرأی دادن در مواردی که منافع شخصی مالی مستقیم دارندخودداری کنند.

مطابق آیین نامه داخلی مجلس استرالیا نمایندگان بایددارایی‌های مالی خویش راپیش از دوره تصدی وپس ازآن اعلام کنند.دراین خصوص مجلس صلاحیت داردنمایندگانی راکه براساس رویه­های صحیح اعلام وضعیت مالی عمل نمی‌کنند، مجازات کند.

مطابق آیین نامه داخلی، نمایندگان ممنوعیتی برای دریافت هدایاندارند، امّاچنانچه ارزش هدایای دریافتی (به جز هدایای عرفی وخویشان )ازمیزان خاصی تجاوزکند باید اعلام شود.

مطابق آیین نامه داخلی، نمایندگان بایدمسافرت‌هایی راکه ازبیرون تأمین مالی شده است اعلام کنند.[۱]

بند دوم: کره جنوبی مجمع ملی

قانون اساسی این کشورتصریح داردکه نمایندگان بایدموازین والای اخلاقی رارعایت نمایند، به نفع عامه عمل کنندواز مقام خویش برای اهداف شخصی بهره برداری نکنند. قانون اساسی کره جنوبی نمایندگان را از تصدی برخی مناصب از جمله قضاوت، نمایندگی در مجالس محلی، عضویت در نیروهای مسلح، تصدی مناصب مرتبط با انتخابات، تصدی منصب یااستخدام در شرکت‌های دولتی طی دوره نمایندگی منع می‌کند.به علاوه قانون مربوط اخلاق خدمات عمومی، برای مدت دوسال پس از اتمام دوره نمایندگی نمایندگان رااز پذیرش هرگونه پست در شرکت‌های انتفاعی که ارتباط نزدیکی  با خدمات پیشین آنان به عنوان نماینده مجمع ملی داشته باشد، منع می‌کند.

 قانون مربوط به اخلاق مناصب حکومتی مجمع ملی مقررمی‌‌دارد که همه نمایندگان باید ظرف سی روزآغاز دوره نمایندگی، دارایی‌های خویش رااعلام کنندوپس ازآن هرساله هرگونه تغییردرآن رابه دبیرخانه مجمع ملی گزارش دهند.

دریافت هرگونه هدایا به ارزش بیش از۸۳دلارآمریکاازدول خارجی، اتباع بیگانه یاسازمانهای خارجی باید حتماً اعلام شود.

سفرهایی که هزینه‌های آن بیش از حد متعارف باشد، ممنوع است. مرجع رسیدگی ومکانیسم مجازات –کمیته اخلاق مناسبات حکومتی مجمع ملی-اظهار نامه‌های اعلام وضعیت مالی رابررسی می‌کند؛این کمیته درمورد قواعد اخلاقی صلاحیت دارد.مطابق قانون اساسی کره جنوبی، مجمع ملی می‌‌تواند اقدامات تنبیهی علیه نماینده خاطی اتخاذ کند.اخراج نماینده مستلزم رأی موافق دستکم دوسوّم اعضای مجمع می‌‌باشد[۲]

بند سوم: فرانسه- مجمع ملی

نمایندگان نباید در طرح ولایحه‌ای که به آن رأی می‌‌دهند، نفع مالی داشته باشند.آنها باید در دوره نمایندگی از اعمال نفوذ نارواخودداری کنند.نمایندگان نمی‌‌توانند پس دوره تصدی، در شرکتهایی که از دولت یارانه دریافت می‌کنند، صاحب مقام و منصبی شوند همه نمایندگان سنا ومجمع ملی باید ظرف ۶۰روز بعد از احراز کرسی خود، اظهار نامه‌های دارایی خویش رابه کمیته شفافیت مالی ارائه دهند.

همه فعالیت‌های عمومی وحرفه‌ای خارج از پارلمان باید اعلام شود، خواه درآمدی داشته یا نداشته باشد.مستغلات تحت مالکیت مشترک با همسر باید اعلام شود.

کمیته، ضامن محرمانه ماندن اظهار نامه‌ها است، به استثنای گزارش تخلفات، کمیته صرفاًاطلاعات منحصر به خود نماینده را ارائه میکند.

هیچ محدودیتی بر دریافت هدایا وجودندارد، امّا هرگونه هدیه‌ای بایداعلام شود.باوجود این ازدیربازنمایندگان همه هدایا، مگرهدایای اعضای خانواده را برای پرهیز ازجلوه ناپسند آن، همواره برمی‌‌گردانند.

هیچ محدودیتی در مسافرت نمایندگان وجود ندارد، امّا اگر هزینه آن راطرف دیگری پرداخته باشدباید اعلام شود.

کمیته شفافیت مالی متشکل از اعضای دائم واعضای به اعتبار سمت ومقام، رعایت مقررات را بررسی می‌کندوموارد نقض وتغییرات مهم در اعلامیه‌های دارایی را به مدعی العموم اطلاع می‌‌دهد.[۳]

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. که در این پایان نامه جهت تضمین حاکمیت مردم به بررسی علمی قانون نظارت بر نمایندگان خواهیم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آیا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آیا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آیا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران  با فرمت ورد

پایان نامه با موضوع آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران

 مکزیک مجلس نمایندگان

قانون مسؤولیت مقام‌های عمومی مصوب سال ۱۹۸۳، حاوی مقررات کلی ناظر به حداقل رفتار قابل قبولی است که برای حفظ حرمت واحترام نهاد‌های عمومی وممانعت از بروز تعارض منافع شخصی وعمومی لازم است.

قانون مسؤولیت‌های مقامات  عمومی، به مدت یکسال بعد ازاتمام دوره نمایندگی، نمایندگان رااز پذیرش یاتقاضای اشتغال دربخش خصوصی که باخدمت وفعالیت آنهاکه درحکومت ارتباط داشته باشد، منع می‌کند.

نمایندگان وبستگان درجه اوّل آنها، مجاز نیستند خود، یا به واسطه طرف ثالثی، هیچ سند قابل دادوستد، مستغلات یا حق تصرف یا انتقال حقوق  قطع نظراز ارزش آن، به هرشخص ازهر شخص، شرکت یامؤسسه‌ای  که منافع آن از مسئله تحت بررسی کنگره، تاثیر می‌‌پذیرد، یاممکن است نماینده­ای را درحالت تعارض منافع قراردهد، به عنوان هدیه بپذیرند.هدایای دیگررا می‌‌توان پذیرفت، مشروط به آنکه از سقف معینی تجاوز نکند.

گزارش‌های اعلام وضعیت مالی برای رییس دیوان محاسبات ارسال می‌‌شود.مجلس نمایندگان برای شناسایی، بررسی وتشخیص دلایل قصورنمایندگان ازایفای وظایف خود، سازوکاری مخصوص به خوددارد.پنج نوع مجازات وجوددارد.

-هشدار(اخطار)خصوصی یاعلنی،

-توبیخ خصوصی یاعلنی،

-تعلیق،

-جریمه مالی،

-عزل.[۱]

بند پنجم: جمهوری چک-مجلس نمایندگان

قانون، نمایندگان راازسوءاستفاده از منصب خویش برای کسب اطلاعات شخصی یابرای شخص ثالث منع می‌کند.

نمایندگان نمی‌‌توانند همزمان مناصب زیر راعهده دارباشند:

ریاست جمهوری، قضاوت، وکالت، یاداوری درمعاملاتی که یکطرف آن دولت باشد.

کلیه نمایندگان باید گزارش سالیانه‌ای ازمنافع تحت نظارت وکنترل خویش درهمه فعالت‌های تجاری ونیز کلیه درآمدهای خارج ازپارلمان وهدایا ومنافع وارزش آنها رادرصورتی که بیش ازحقوق ماهیانه پارلمان(درسال۱۹۹۷معادل۱۰۰دلار آمریکا)باشد، تهیه وارائه کنند، هرگونه تملک مستغلات بایداعلام شود.

شهروندان چک مطابق مقرراتی که مجلس وضع می‌کند، می‌‌توانندبه اظهار نامه‌های مالی نمایندگان، دسترسی پیداکنند.

نمایندگان حق دریافت هدایا رادارند، امّاباید ارزش آن رادر گزارش وضعیت مالی خویش اعلام کنند.رسیدگی به مسائل اخلاقی خاص نمایندگان درصلاحیت «کمیته مصونیت»است.

درخواست ۱۰نماینده (۵درصد محلی)، کمیته درباره نماینده‌ای که مظنون به نقض مقررات اخلاقی است، وارد عمل خواهد شد.دراین راستا، جلسه‌ای غیرعلنی تشکیل میشودودرآن نماینده به دفاع ازخودمی‌‌پردازد.نظرکمیته ظرف۳۰روز، درصورت رأی موافق دستکم ۵۳ نفر ازنمایندگان، اعلام وسپس توسط رئیس مجلس درصحن علنی مجلس قرائت می‌‌شود.[۲]

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. که در این پایان نامه جهت تضمین حاکمیت مردم به بررسی علمی قانون نظارت بر نمایندگان خواهیم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آیا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آیا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آیا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران  با فرمت ورد

دانلود پایان نامه ارشد با موضوع آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس

 آفریقای جنوبی-مجمع ملی

نمایندگان باید ظرف۳۰روزپس از انتخاب به عضویت  پارلمان وپس از آن هرساله، تاپایان دوره نمایندگی اظهار نامه­ای حاوی وضعیت مالی خود ارائه دهند.نمایندگان باید سهام ودیگر منافع مالی، مدیریت وشراکت، کمک‌های مالی وهدایاوهزینه‌های مهمانی، مسافرت‌های خارجی، املاک وکلیه درآمدهای خارج ازپارلمان راگزارش کنند.

دارایی‌های همسر، فرزندان تحت تکفل وهمراهان همیشگی نیز باید اعلام شود.ثبت وگزارش وضعیت مالی نمایندگان به دوصورت است:محرمانه وغیر محرمانه بخش مالی فقط دراختیار کمیته منافع مالی ونمایندگان قرار می‌‌گیرد وشامل آن قسمت ازدارایی‌ها می‌‌شودکه به «دلایل محکم وموثق قانونی »کمیته آن‌هارا محرمانه می‌‌داند.

هدایای باارزش بیش از۵۸دلارآمریکا در(سال۱۹۹۹)که طی یک سال ازیک منبع دریافت می‌‌شود، باید علناً اعلام شود.

مسافرت‌های خارجی باید علناًاعلام شود، مگرآنهایی که باهزینه شخصی صورت می‌‌گیردیابه دلایل شخصی انجام می‌‌شود.

مسؤول ثبت وضعیت مالی نمایندگان توسط کمیته مشترک منافع مالی نمایندگان منصوب می‌‌شود که اعضای آن برپایه ترکیب حزبی مجمع تعیین می‌‌شوند.

هرکس می‌‌تواند به این کمیته شکایت کند.کمیته به استماع غیر علنی شکایات می‌‌پردازد وطی آن به شاکی ونماینده فرصت سخن گفتن داده می‌‌شود.کمیته باید بعدازآن، گزارشی علنی ارائه کند.در صورت مشخص شدن نقض قوانین توسط نمایندگان، آنها مشمول اقدامات تنبیهی با صلاحدید کمیته واقع می‌‌شوند.[۱]

بند هفتم: جمهوری ایرلند-مجلس نمایندگان

طبق قانون اخلاق مناصب عمومی مصوب۱۹۹۵، نمایندگانی که منافع مادی درموضوع مورد  مذاکره  دارند باید قبل ازبحث ورأی دادن، این موضوع رااعلام کنند.

هرگونه درآمد بیش از۲۰۰۰لیره (۲۷۰۰دلار آمریکا درسال۱۹۹۹)ونیز هرگونه منصب مدیریتی بادستمزدی که به عنوان مشاور یارایزن دریافت می‌‌شودبایداعلام شود.امّا اظهارنامه‌های وضعیت مالی دردسترس عموم قرارنمی‌‌گیرد..

همه هدایای دریافتی به ارزش بیش از۵۰۰لیره(۶۶۰دلار آمریکادرسال۱۹۹۹)بایداعلام شود، مگر هدایایی که ازطرف اعضای خانواده یادوستان و به دلایل شخصی داده می‌‌شود.

مسافرت‌هایی که هزینه آن‌هابالغ بر۵۰۰لیره باشد ونیز مخارج سفر، غذاوتفریحات همگی باید اعلام شود.لزومی‌‌به اعلام مسافرت‌های شخصی که باهزینه‌های شخصی صورت می‌‌گیرد، نیست.کمیسیون مناصب عمومی‌‌بر ثبت درآمدها ومنافع نمایندگان نظارت می‌کند.این کمیسیون متشکل ازذیحساب، رییس دیوان محاسبات، مأموررسیدگی به شکایات وروءسای دومجلس است. وزیر دارایی بر کمیسیون نظارت داردوچنانچه عضوی ازکمیسیون درموضوع موردبررسی ذینفع باشد، شخص دیگری جانشین وی می‌‌شود.

شکایات به کمیسیون ارائه واگرشکایات ماهوی باشد جهت بررسی به کل کمیسیون ارجاع می‌‌شود.کمیسیون گزارش خودرابه کمیته منافع نمایندگان می‌‌دهد؛کمیته پس ازبررسی موضوع، پیشنهاد‌های خودرابه مجلس ارائه می‌کند.

مجازات نماینده خاطی بامجلس است که تعلیق خدمت نماینده را درپی داشته باشد، امّامدت تعلیق نباید از۳۰روزتجاوزکند.نمایندگان درصورت نقض قوانین واثبات مجرمیت، طبق قوانین عمومی‌‌تحت پیگرد قوانین قرارخواهند گرفت.[۲]

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. که در این پایان نامه جهت تضمین حاکمیت مردم به بررسی علمی قانون نظارت بر نمایندگان خواهیم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آیا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آیا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آیا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران  با فرمت ورد

پایان نامه ارشد با موضوع آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس

ایتالیا مجلس نمایندگان

در این کشور نمایندگان تا یک سال پس از دوره نمایندگی، نمی‌‌توانند به انجام کارهایی که با پست سابق نمایندگی شان ارتباط دارد، مبادرت ورزند

طبق قانون، همه نمایندگان باید تا ۹۰ روز بعد از پیروزی در انتخابات و پس از آن هر ساله وضعیت مالی خود را به رئیس مجلس اعلام کنند. همه کمک‌های مالی و خدمات ارائه شده به نمایندگان که ارزش آنها متجاوز از ۱۰ میلیون لیره (۵۵۰۰ دلار آمریکا در سال ۱۹۹۹) باشد؛ باید به همراه نام کمک کننده و هرگونه دارایی، مایملک و تغییر در وضعیت آنها و مناصب مدیریتی، باید اعلام شود.

مقررات افشای وضعیت مالی شامل همسر و فرزندان تحت تکفل نیز می‌‌شود.

تمامی‌‌گزارشهای وضعیت مالی منتشر می‌‌شود. تشخیص تخلف نمایندگان با مجلس است.[۱]

بند نهم: اوگاندا

به موجب قانون، نمایندگان سوگند یاد می‌کنند که به طور کلی از منافع ملت و به طور اخص از حوزه انتخابی حمایت کنند. اعضای پارلمان در رفتار شخصی خود موظف به رعایت اصول کلی زیر هستند:

  • بی طرفی
  • مسؤولیت پذیری
  • شفافیت و عدم مخفی کاری
  • صداقت
  • نمونه بودن و کمک به حکمرانی خوب
  • براساس این، آنچه به طور مشخص از نمایندگان خواسته می‌‌شود عبارتند از:
  • ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی
  • جلب اعتماد عمومی
  • نپذیرفتن رشوه

شفافیت در تعاملات با هر نهاد و سازمانی که نماینده با آن ارتباط مالی دارد و از دید عموم پنهان است. اطلاعاتی که نمایندگان دریافت می‌کنند، تنها باید در جهت وظایف نمایندگی به کار گرفته شود و نه منافع شخصی درخصوص هر موضوعی که فاقد مقررات صریح قانونی است، نمایندگان می‌‌توانند با سخنگوی (رئیس) مجلس یا کمیته قواعد، مزایا و ضوابط مشورت کنند.[۲]

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. که در این پایان نامه جهت تضمین حاکمیت مردم به بررسی علمی قانون نظارت بر نمایندگان خواهیم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آیا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آیا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آیا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران  با فرمت ورد

دانلود پایان نامه با موضوع آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس

بریتانیا مجلس عوام

قواعد رفتاری اعضای پارلمان در مجموعه مقررات رفتاری مصوب ۲۴ ژوئیه ۱۹۹۶ آمده است. اعضای پارلمان در رفتار شخصی خود موظف به رعایت اصول کلی همچون بی طرفی، مسؤولیت پذیری، عدم مخفی کاری، صداقت و کمک به حکمرانی خوب هستند.

موازین مقرر به چهار بخش تقسیم می‌‌شود:

الف) ثبت منافع

ب) اعلام منافع

ج) قواعد حمایت

د) ساز و کار شکایت

الف) ثبت منافع: منافعی که باید به ثبت برسد: مدیریت (غیر افتخاری) در شرکت‌های عمومی و خصوصی پست و منصب رسمی یا حرفه‌ای که در ازای آنها پول پرداخت می‌‌شود یا نماینده در آن منافع مالی دارد.

خدمات مرتبط با هر روند پارلمانی یا خدمات دیگر مرتبط با عضویت در پارلمان به ارباب رجوع به علاوه حرفه و کار ارباب رجوع مربوطه.

حمایت‌های مالی پیش از انتخاب شدن که با آگاهی نماینده صورت گرفته و هرگونه حمایت مالی که بیش از ۲۵ درصد هزینه انتخاباتی بوده است و هر شکل دیگر حمایت.

هدایای با ارزش بیش از ۱۲۵ پوند یا هر چیز با ارزش بیش از ۵/۰ درصد حقوق ماهیانه از اشخاص حقوقی و حقیقی داخلی و خارجی.

سفرهای خارجی نماینده یا همسر او در ارتباط با مسائل نمایندگی که با هزینه شخصی یا دولتی صورت نگرفته باشد.

زمین و مستغلات، غیر از خانه شخصی که برای اقامت شخصی نماینده یا همسر وی مورد استفاده بوده یا درآمد قابل توجهی از آن حاصل می‌‌شود.[۱]

سهام نماینده، همسر و فرزندان در شرکت‌های عمومی و خصوصی یا مؤسسه‌های دیگر

ب) اعلام منافع:‌در مورد اعلام منافع، مطابق مقررات، در هر بحث یا روند کاری مجلس یا کمیته‌های مجلس یا معاملات و ارتباطاتی که عضو مجلس با نمایندگان دیگر یا وزرا یا کارکنان بخش عمومی‌‌دارد، عضو مربوطه موظف به اعلام منافع مالی و غیرمالی مستقیم و غیرمستیقمی است که عاید وی می‌‌شود یا ممکن است عاید وی شود.

ج) قواعد حمایت: قواعد حمایت، نمایندگان را از حمایت کردن یا نطق به نفع یا علیه موضوعات مطروحه یا اعمال فشار به اعضا یا وزرا در ازای دریافت پول یا منفعت منع می‌کند.

د) ساز و کار شکایت: ساز و کار شکایت این گونه است که همه شکایات واصله از جانب اعضای پارلمان یا عموم مردم علیه رفتار خلاف نمایندگان به «کمیسیونر پارلمانی موازین و مزایا» ارجاع می‌‌شود. چنانچه کمیسیون به دلایل موجهی برخورد کند، تحقیقات پارلمانی آغاز شده و نماینده مربوطه برای دفاع فراخوانده می‌‌شود. کمیته، از اختیار ارسال اوراق و گزارش‌ها به اشخاص، احضار نمایندگان یا دستور ارسال اسناد و اوراق تحت اختیار اعضا برای کمیته برخوردار است. کمیته، از حق  انتشار گزارش جلسات برخوردار است.[۲]

بند یازدهم: اسپانیا مجلس نمایندگان

تنها محدودیت مقرر در قانون اساسی، مربوط به منع جمع برخی مناصب است. اما به موجب قوانین عادی نمایندگان موظفند با آغاز دوره نمایندگی و پس از آن هر بار که تغییرات مهمی‌‌در وضعیت مالی آنها ایجاد شده باشد، اظهارنامه‌های حاوی وضعیت مالی خویش را به رئیس مجلس تسلیم کنند. هرگونه سهام، شغل درآمدزا، مستمری، مستغلات، مدیریت، دفاتر مشاوره، کمک‌های مالی، مسافرت‌های خارجی و هدایای بزرگ از جمله اطلاعاتی هستند که باید در گزارش وضعیت مالی قید شوند. اطلاعات مربوط به سهام، مشاغل درآمدزا، دریافت مستمری، مدیریت و مستغلات، محرمانه می مانند. اما اطلاعات مربوط به حق مشاوره، کمک‌های مالی، سفرهای خارجی و هدایا در اختیار عموم قرار می‌‌گیرند.

رئیس مجلس با موافقت هیئت رئیسه، شکایات واصله را به کمیسیون منشور نمایندگان ارجاع می‌‌دهد. کمیسیون باید ظرف ۳۰ روز نظر خود را اعلام کند و سپس کل مجلس درباره گزارش کمیسیون تصمیم گیری می‌کند.[۳]

بند دوازدهم: ژاپن مجلس نمایندگان

همه نمایندگان مطابق قانون باید ظرف ۱۰۰ روز بعد از انتخاب شدن و پس از آن هر ساله، درآمدهای خود را طی اظهار نامه‌ای به رئیس مجلس گزارش کنند. حقوق و درآمدها و عناوین شغلی در شرکت‌های خصوصی از جمله مناصب افتخاری باید اعلام شود.[۴] هیچ محدودیتی برای دریافت هدایا و نیز مسافرت وجود ندارد. اما همه درآمدهای نماینده از جمله هدایای دریافتی باید اعلام گردد.[۵]

گفتار پنجم:تعریف فساد واشکال آن[۶]

فساد به عنوان پدیده‌ای برخاسته ازتلاقی منافع بخش‌های عمومی  و خصوصی با یکدیگر، حاصل رفتار منفعت جویانانه کسانی است که نمایندگی  بخش عمومی‌‌برعهده دارند یا از قدرت  و اختیارات دولتی برخوردارند و از آن مقاصد شخصی، خانوادگی یا گروهی اعم از انگیزه‌های کسب فرصت‌های سیاسی  اقتصادی سوء استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر « مفاسد اقتصادی به معنی سوء استفاده از قدرت،  امکانات، اختیارات و مناصب دولتی (عمومی) برای تامین منافع شخصی، گروهی، حزبی، قومی یا طبقه خاص است.»

بند اول: فساد اداری (دیوانسالاری)[۷]

فساد اداری، سوء استفاده از اختیارها و امکانات عمومی‌‌توسط کارکنان دولت است به عبارت دیگر رفتار و فعالیت‌های فساد آمیزی که در سطح اجرایی توسط کارکنان دولت رخ می‌‌دهد، فساد اداری است.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. که در این پایان نامه جهت تضمین حاکمیت مردم به بررسی علمی قانون نظارت بر نمایندگان خواهیم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آیا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آیا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آیا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران  با فرمت ورد

دانلود پایان نامه ارشد بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی

دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال

۱-۴٫ تعاریف متغیرها

 

تعاریف مفهومی و نظری

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال: یکی از طبقه های تشخیصی IV_ DSM می باشد که ملاک های تشخیص آن در صفحه ۴ این پایان نامه ذکر شده است. افراد مبتلا به این اختلال بسیار عجیب و غریب به نظر می آیند. از نشانه های این اختلال، تفکر جادویی، عقاید منحصر به فرد، افکار انتساب به خود و تحریف واقعیت در زندگی روزمره این افراد است (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳).

 

تعاریف عملیاتی

ویژگی های شخصیتی اسکیزوتایپال: افرادی هستند که در پرسشنامه اسکیزوتیپی (محمد زاده، گودرزی، ملا زاده و تقوی، ۱۳۸۴) نمره ای بالاتر از ۱۶ کسب کرده باشند و از بستگان درجه اول بیماران اسکیزوفرنی باشند.

آسیب مگنوسلولار: بررسی نتایج به دست آمده از دستگاه پریمتری برای هر آزمودنی.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدف اصلی این پژوهش بررسی عملکرد گذرگاه مگنوسلولار درافراد دارای ویژگی های شخصیتی اسکیزوتیپی با استفاده از دستگاه پریمتری هامفری است که تاکنون در این افراد به کار گرفته نشده است. این آزمون دقیقا” مطابق با ویژگی های عصبی خاص مگنوسلولار ساخته شده و می توان فرضیه نقص مگنوسولار را با توجه به این ویژگی ها در این افراد مورد آزمون قرار ­داد و سپس عملکرد سیستم مگنوسلولار افراد دارای ویژگی­های شخصیتی اسکیزوتیپی را با افراد بهنجار مقایسه کرد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال

پایان نامه ازشد مدیریت شناسایی بیمه درمان، کالایی ضروری

بیمه های عمر و پس انداز ( مختلط پس انداز )

این نوع بیمه ها از ترکیب دو نوع بیمه خطر فوت و بیمه به شرط حیات به وجود می آیند ( فرجادی، ۱۳۵۴). دراین نوع قرارداد بیمه، مخاطره فوت و احتمال زنده ماندن بیمه شده یکجا و همزمان مورد تامین بیمه گر قرار می گیرد. عنوان مختلط بدان معنی نیست که بیمه گر نخست احتمال زنده ماندن و پس از آن خطر فوت رابیمه می کند ؛بلکه منظور این است که بیمه گر برحسب اوضاع و احوال و شرایط به تعهد خود در مورد یکی ازاین دو مخاطره عمل می کند.

این نوع بیمه پیوندی ، با وجود حق بیمه نسبتا سنگین ، از موقعیت آشکاری بردار است ( اوبر ، ۱۳۷۸).بیمه های مختلط پس انداز از یک بیمه عمر با سرمایه نزولی و یک عامل پس انداز صعودی تشکیل شده است ، یعنی عامل پس اندازی به تدریج زیاد می شود ، تا آنکه در پایان مدت با سرمایه بیمه برابر شود .این مدت زمان معولا ۲۵،۲۰،۱۵،۱۰،۵و۳۰ سال بیشتر است ( باقری گیگل ، ۱۳۸۴). بیمه عمر و پس انداز ، علاوه بر حمایت  مالی خانواده در هنگام  فوت نان آور آن، از جنبه پس اندازی نیز مفید است. جنبه پس اندازی این بیمه نامه برای افزایش استقبال بیمه گذاران از این محصول اضافه شده است. روش پرداخت اقساط این بیمه نامه به صورت ماهیانه ، ۳ ماهه ، ۶ ماهه ، سالیانه  و یکجا است . هدف این بیمه نامه معمولا فراهم ساختن سرمایه برای تامین هزینه تحصیلات فرزندان در صورت فوت و تشکیل سرمایه و پس اندازی در دوران پیری و کار افتادگی است . حق بیمه های وصولی بیمه های عمر مختلط یا پس انداز به سه دسته تقسیم می شود :

قسمتی مربوط به پس انداز است که در سرمایه گذاری به کار گرفته می شود .

بخشی مربوط به بیمه عمر زمانی ( بیمه عمر سرمایه نزولی ) است .

بخشی جهت هزینه های اداری ، تبلیغات بیمه گر و کارمزد پرداختی به نمایندگان فروش بیمه است ( امیری ، ۱۳۸۲) .

۲-۵-۵-بیمه اعتبار

بیمه اعتبار، بیمه نامه ای است که در رابطه با اعتبار یا نوعی وام ویژه صادر می شود که به موجب آن، اگر اتفاق معینی از قبیل مرگ، از کار افتادگی، ورشکستی یا بیکاری برای وام گیرنده رخ دهد، بخشی از بدهی وی یا تمام آن به وام دهنده باز پرداخت می گردد ( لعل فام ، ۱۳۸۴ ).

۲-۵-۶-بیمه درمان

بیمه درمان به دو صورت پایه و تکمیلی ارائه می شود. بیمه‌های پایه آن دسته از طرح‌های بیمه‌ای است که حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی را دارد و شامل خدمات پزشکی، اورژانس، خدمات عمومی و تخصصی سرپایی و بستری است. ارائه این سطح بیمه خدمات درمانی،  سازمان تامین اجتماعی، سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح  و… است.

بیمه درمان پایه یکی از ارکان اصلی رفاه و تامین اجتماعی در جامعه بشری بوده که به دلیل تاثیر آن بر سلامت جامعه، اساسی ترین عامل در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر کشور است. پیشی گرفتن شیب نمودار هزینه‌های بهداشتی و درمانی نسبت به نمودار رشد تولید ناخالص ملی از یک سو، عدم امکان استفاده بیمه‌شدگان از اکثر امکانات درمانی و پوشش ندادن برخی خدمات درمانی در بیمه درمان پایه از سوی دیگر، ضرورت رویکرد جدید به بیمه‌های درمان مکمل را به عنوان یکی از راه‌های بهبود وضعیت بیمه درمان مطرح می کند (زارع، ۱۳۸۱).

شکاف‌هایی که در دستیابی بیمه‌شدگان به خدمات وجود داشته، در آنها این نیاز را به وجود آورده است که بعضی از خدمات را از بخش‌های دیگر تامین کنند و بیمه درمان مکمل به عنوان پلی که این شکاف خدمتی را پوشش می‌دهد، استفاده می شود. به عبارت دیگر بیمه‌های درمان مکمل به وجود آمده‌اند تا حق انتخاب مصرف کننده را به طور اختیاری افزایش دهند (احمدپور، ۱۳۸۱). تجربه نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورها، برای تحت پوشش قراردادن بسیاری از خدمات درمانی، از بیمه‌های خصوصی استفاده می‌شود. در انگلستان که پوشش بیمه های سلامت در چارچوب بهداشت و درمان به طور فراگیر ارائه می شود، افراد می توانند برای استفاده از خدمات و مراقبت‌های تشخیصی در بخش خصوصی از بیمه خصوصی استفاده کنند. این عمل راه‌گریزی از لیست انتظار برای دریافت خدمات تخصصی است (دورانتون، ۱۳۸۰).

متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال-دانلود پایان نامه

دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال

۲-۱- مقدمه

 

ملاک های تشخیصی DSM – IV – TP برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی عبارتند از:

  1. A. الگوی نافذ کمبودهای اجتماعی و بین فردی مشخص با احساس ناراحتی و کاهش توانائی برای روابط و نیز دگرگونی های شناختی و ادراکی و غرابت های رفتار که در اوائل بزرگسالی شروع شده و خود را در زمینه های گوناگون نشان می دهد و با پنج تا (یا بیشتر) از علائم زیر مشخص است:

۱) عقاید انتساب (به استثناء هذیان های انتساب).

۲) باورهای غریب و تفکر سحر آمیز که بر رفتار و شخصیت تأثیر گذاشته و با معیارهای فرهنگی بیمار هماهنگ نیست، مثل موهوم پرستی، نهان بینی، تله پاتی یا حس ششم.

۳) تجربیات ادراکی غیر عادی از جمله اختلال های حسی بدنی.

۴) تفکر و تکلم غریب (مثل ابهام، حاشیه پردازی، استعاره، رفتار مفرط یا کلیشه ای).

۵) سوء ظن یا تفکر پارانوئید.

  1. عاطفه نامتناسب یا محدود.

۷) رفتار یا ظاهر غریب، خاص و غیر عادی.

۸) غیر از بستگان درجه یک، دوست و محرمی ندارد.

۹) اضطراب اجتماعی مفرط که با آشنایی کاهش نمی یابد و بیشتر با افکار پارانوئید مربوط است تا قضاوت منفی نسبت به خود.

  1. B. منحصراً در جریان اسکیزوفرنی، اختلال خلقی یا خصوصیات روانپریشی، یک اختلال روانپریشی که به گونه دیگر طبقه بندی نشده اند ، یا اختلال نافذ مربوط به رشد دیده نشده و ناشی از آثار یک اختلال طبی عمومی نیست (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۷، ص۵۰۵).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدف اصلی این پژوهش بررسی عملکرد گذرگاه مگنوسلولار درافراد دارای ویژگی های شخصیتی اسکیزوتیپی با استفاده از دستگاه پریمتری هامفری است که تاکنون در این افراد به کار گرفته نشده است. این آزمون دقیقا” مطابق با ویژگی های عصبی خاص مگنوسلولار ساخته شده و می توان فرضیه نقص مگنوسولار را با توجه به این ویژگی ها در این افراد مورد آزمون قرار ­داد و سپس عملکرد سیستم مگنوسلولار افراد دارای ویژگی­های شخصیتی اسکیزوتیپی را با افراد بهنجار مقایسه کرد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال

بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال:پایان نامه ارشد

دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال

۲-۲- مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

 

زیگموند فروید معقتد بود که صفات شخصیتی به تثبیت در یکی از مراحل رشد روانی جنسی مربوطند. بسیاری از مردم به خصوص افراد تنها، غریب و ترسو که غالباً برچسب اسکیزوئید و اسکیزوتایپال به آن ها زده می شوند از مکانیسم دفاعی خیال پردازی به حد افراط استفاده می کند. آن ها آرامش و رضایت را در اندرون خود و با ساختن دنیایی خیالی، به خصوص دوستان خیالی، می جویند. غالباً افرادی بسیار کناره گیر و منزوی به نظر می رسند (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳،ص۴۹۸).

کودکان دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نیز نشانه های شبیه به اختلالات دسته A دارند. این کودکان ممکن است گوشه گیر به نظر آیند، روابط اجتماعی کمی داشته باشند، دچار  اضطراب اجتماعی شدید شوند و نسبت به انتقاد بسیار حساس باشند. علاوه بر این، آنها ممکن است خیال پردازی های عجیب و غریب داشته باشند و از زبان خاص استفاده کنند، ویژگی هایی که ممکن است موجب شود توسط همسالانشان دست انداخته شوند (ویگ، ۲۰۰۷، ص۳۶).

این افراد به دلیل نحوه ی تفکر،  طرز رفتار، ارتباط با دیگران و نحوه لباس پوشیدن، عجیب و غریب به نظر می رسند. آن ها از دیگران فاصله می گیرند و از مردم جدا هستند، به جای توجه به محرک های محیطی بیشتر جذب محرک های درونی خود می شوند و نسبت به آن ها واکنش نشان می دهند، به همین دلیل افکار و گفتارشان از انسجام لازم برخوردار نیست. در هنگام ارتباط با دیگران حواسشان جمع نیست و از موضوعی به موضوع دیگر می پرند. هیجان هایی که ابراز می کنند متناسب با محرک های هیجانی نیست.  به تله پاتی و غیبت گویی بسیار معتقدند و به دیگران مشکوکند و افکار عاطفی دارند ( افکار انتساب یعنی این که تصور می کنند رفتار دیگران و رویدادهای تعادلی به آن ها اشاره دارد) در کنار هیچ کس احساس راحتی نمی کنند و به همین دلیل با دیگران رابطه نزدیک ندارند. در پاسخ به سوالات ساده بسیار فلسفه بافی می کنند  و پاسخ های عجیب و غریب می دهند، آنها از نوعی تجربیات ادراکی صحبت می کنند که ممکن است حتما به شکل توهم جلوه گر شود. احساس می کنند قدرت های فراحسی دارند.  معمولا”، وقتی از نظر اجتماعی مضطرب می شوند برای حمایت و محافظت از خویش تصور می کنند ادراک های فراحسی مانند تله پاتی و پیش نویس کردن وقایع می تواند به آن ها کمک و از خطر حفظ شان کند (گلشنی، ۱۳۸۸، ص۹۸).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدف اصلی این پژوهش بررسی عملکرد گذرگاه مگنوسلولار درافراد دارای ویژگی های شخصیتی اسکیزوتیپی با استفاده از دستگاه پریمتری هامفری است که تاکنون در این افراد به کار گرفته نشده است. این آزمون دقیقا” مطابق با ویژگی های عصبی خاص مگنوسلولار ساخته شده و می توان فرضیه نقص مگنوسولار را با توجه به این ویژگی ها در این افراد مورد آزمون قرار ­داد و سپس عملکرد سیستم مگنوسلولار افراد دارای ویژگی­های شخصیتی اسکیزوتیپی را با افراد بهنجار مقایسه کرد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی مسیر مگنوسلولار مغز در افراد دارای ویژگی ­های شخصیتی اسکیزوتایپال

۱ ۲ ۳ . . . ۲۰ ۲۱ ۲۲
درباره من
رشته حسابداری مدیریت دولتی بازرگانی مالی منابع انسانی زنجیره تامین حقوق جزا جرم شناسی بین الملل خصوصی عمومی برق قدرت الکترونیک مخابرات کنترل عمران خاک سازه زلزله مکانیک سیالات حرارت کامپیوتر ادبیات تاریخ روانشناسی علوم تربیتی فقه الهیات فلسفه ادیان دانشگاه آزاد صنایع جغرافیا رشته زبان علوم اجتماعی و جامعه شناسی علوم سیاسی
Designed By Erfan Powered by Bayan