نقد و بررسی متون پایان نامه ها

نقد و بررسی پایان نامه ها همه رشته های دانشگاهی

نقد و بررسی متون پایان نامه ها

نقد و بررسی پایان نامه ها همه رشته های دانشگاهی

رشته حسابداری مدیریت دولتی بازرگانی مالی منابع انسانی زنجیره تامین حقوق جزا جرم شناسی بین الملل خصوصی عمومی برق قدرت الکترونیک مخابرات کنترل عمران خاک سازه زلزله مکانیک سیالات حرارت کامپیوتر ادبیات تاریخ روانشناسی علوم تربیتی فقه الهیات فلسفه ادیان دانشگاه آزاد صنایع جغرافیا رشته زبان علوم اجتماعی و جامعه شناسی علوم سیاسی

آخرین مطالب

پروژه با موضوع مسـجـد

پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۹ ب.ظ

چکیده

در سطور زیرمسجد از نگاه خاصی مورد بررسی قرار گرفته است . معمولا در بررسی مساجد، حتی افرادی مثل مرحوم گدار، تنها در مواد به کار رفته ساختمان آنها کنکاش کرده اند که البته خود قابل تحسین است و در مقابل عده ای مثل بوکهارت ، معنویت را بی هیچ توجهی به ماده ، جوهر قرار داده و بقیه را عرضی می دانند .

در مقاله زیر نگارنده سعی کرده با توجه به قلت اندوخته خویش نگاهی از منظر اسلام و اندیشه اسلامی به مساجد و مهم تر از آن به سازندگان آنها بیاندازد . بر همین اساس مقاله به قسمت های زیر تقسیم شده است :

الف – مبانی هنر دینی

ب – مبانی معنوی طراحی مسجد

ج – تعیین مبانی معنوی در عناصر مسجد

الف – مبانی هنر دینی

ما برای رسیدن به یک تعریف شفاف از هنر دینی و احیانا هنر قدسی ، بایستی با نگرشی در حد توان ژرف در مبانی زیبایی شناسی اسلام ، موضع اسلام ( نه موضع خود) را حتی المقدور در وادی قلم و انشاء الله در بستر شهر اسلامی به شکوفایی و عمل برسانیم . اصولی که در زیر می آید به نظر حقیر ، می تواند نظر اسلام باشد .

1- آینگی : بر خلاف تمدن غرب که اساس را بر من می گذارد و با نگاه او مانیستی به جهان می‌نگرد ، هنرمند مسلمان اصولا نگاه و تاویلی خاص خود ندارد و حتی امضای خاصی به نام خود نمی‌گذارد . شهید آوینی در این مورد می گوید :

آنچه در عالم تحقق می یابد ، به مشیت مطلقه خداوند باز می گردد با لذات یا بالعرض زیباییها با لذت و زشتی ها بالعرض و لکن فعل هنری از آن جا که به وساطت صفت خلاقیت روح خدایی انسان انجام می گیرد عین حسن بها حضرت حق است و بر این اساس می تواند در نظام احسن عالم جذب شود و با لذات به خلاقیت خدایی منتسب گردد . روشن است که این مطلب تحقق نمی یابد مگر با فنای هنرمند در خدا هنرمند باید آینگی بداند …که آیینه از خود هیچ ندارد و هر چه هست آن وجود حقیقی است که خود را در آینه می نگرد . 1

در همین رابطه به ریشه و خاستگاه او مانیستی تفکر پستمدرن و مدرنیته و هم تضاد شدید آن با این تفکر توجه کنید .

2- عدم تبلور زیبایی صرف : وقتی ما به حاصل دست معمار هستی می نگریم زیایی را در جای جای هر آفریده می توان به نظاره نشست اما ما آفریده ای به نام زیبا نداریم یعنی گل هست ولی این گل در عین زیبایی فقط زیبا نیست شهید آوینی می گوید:

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

  • آرما سالار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی